fbpx

5 חודשי עבודות שירות לנאשם שייבא זרעים מהולנד וגידל שתילים

המינון של הקנאביס הרפואי שקיבל הנאשם לא הספיק לו אז הוא הזמין זרעים מהולנד וגידל בבית 31 שתילים. המדינה ביקשה לגזור עליו 14 חודשי מאסר אך ביהמ"ש דחה את גישתה.

סגן נשיאת בית משפט השלום ברמלה, השופט ד"ר עמי קובו, גזר באחרונה 5 חודשי עבודות שירות על נאשם (50) שגידל בחצר ביתו 31 שתילי קנאביס, לאחר שמשדר הבריאות דחה את בקשתו להגדלת מינון הקנאביס הרפואי שהוא מקבל עקב מחלה כרונית. 
בכתב האישום שהוגש בשנה שעברה נגד הנאשם – הסובל מתסמונת "פרסט" (מחלה כרונית שפוגעת במפרקים ובעצמות) ומחזיק ברישיון ל-50 גרם קנאביס רפואי – נטען כי ביולי 2016 הוא הזמין דרך האינטרנט 25 זרעים של קנאביס מהולנד.   
כ-10 חודשים לאחר מכן נערך אצלו חיפוש בדירה ונמצא בה ציוד שכלל גופי תאורה, מאוורר, מד טמפרטורה, חומרי דישון ומפוח. עוד נמצאו אצלו 31 שתילים במשקל של 3.25 ק"ג וכ-200 גר' של קנאביס מוכן לשימוש.

הנאשם הודה במיוחס לו והורשע בעבירות של ייבוא והחזקת סמים וכלים להכנתם. תסקיר שירות המבחן שהוגש לבית המשפט המליץ להטיל עליו 300 שעות לשירות הציבור בלבד, על מנת לאפשר לו להשתלב בעבודה ולייצב את מצבו הכלכלי לאחר ששהה במשך כחצי שנה במעצר בית. 
בתסקיר תואר כי הנאשם אובחן עם התסמונת כשהיה ילד ומאז הוא סובל מכאבים עזים ומוגבל בהליכה. לאחר שנים של טיפול במרפאת כאב הוא קיבל רישיון לקנאביס והעבירות בוצעו לאחר שבקשתו להגדיל את המינון נדחתה. 
אלא שהתביעה המשטרתית טענה שמדובר באדם שהחזיק כמויות של סם הרבה מעבר למה שהותר לו, וגם אם אין לו עבר פלילי יש לו עבר תעבורתי. על כן לטעמה, יש להטיל עליו עונש משמעותי של 14 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופסילת רישיון.

לעומת התביעה ביקשו הסניגורים לקבל את המלצת שירות המבחן. הם הדגישו כי הנאשם כבר הורתע דיו מעצם ההליך הפלילי שבמסגרתו שהה שבועיים במעצר בתנאים שלא הלמו את מצבו ולאחר מכן במעצר בית ממושך. בנוסף הם הפנו לחוות דעת חיובית ביותר שהתקבלה מהממונה על עבודות השירות.
הנאשם עצמו הסביר שביצע את המעשים בשל סבלו וכאביו וציין כי פרנסתו נפגעה אנושות עקב ההליך והוא רוצה לחזור למעגל העבודה.

"מן הקלים שבסמים"

"תופעת המעבדות או המשתלות לגידול סמים הפכה בשנים האחרונות לתופעה נפוצה, אשר טמון בחובה פוטנציאל נזק רב, בשל החשש שהסם אשר מגודל במקום יתגלגל לשוק הסמים, ומשם לציבור", כתב סגן הנשיא השופט ד"ר קובו בהכרעת הדין שניתנה באחרונה.
השופט קבע כי אף שמעשיו של הנאשם אינם מהחמורים ומדובר בקנאביס, "מן הקלים שבסמים", הנאשם גידל כמות גדולה שלא ניתן לראות בה צריכה עצמית לפי החוק גם אם לא נועדה למטרות סחר.

השופט סקר פסקי דין שונים במקרים דומים, המעידים שעל פי רוב נעים העונשים בין עבודות שירות לבין מאסרים בפועל.
בהקשר זה השופט ציין כי אינו סבור שהמלצת שירות המבחן על של"צ מאוזנת דיה, ומנגד, הבהיר לתביעה כי אין שום רלוונטיות לעברו התעבורתי של הנאשם. השופט אף הסכים כי "ההליך המשפטי עצמו הציג את התכלית ההרתעית כלפי הנאשם", כך שאין הצדקה למאסר בפועל.
לבסוף השופט החליט שהעונש הראוי הוא 5 חודשי עבודות שירות, מאסר ופסילה על תנאי וכן קנס של 8,000 שקל.

** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

משרד ראשי
ויצמן 47 נהריה

Call Now Button